Son Zamanlarda Sıkça Duyduğumuz Otonom Sürüş İle İlgili Her Şey Bu İçerikte!
Otonom sürüş hakkında merakınızı gidermek için aşağıdaki içeriğe göz atmayı unutmayın! ??
1. Otonom sürüş nedir?
2. Otonom sürüşün 6 farklı düzeyi vardır.
-
0. düzey : Otomatik sistem ihtarlar verir ve anlık olarak müdahale edebilir lakin daima araç denetimine sahip değildir.
-
1. düzey otonom sürüş: Yarı otonom sürüşün başlangıcıdır. Kullanıcının direksiyon, gaz ve frene ekseriyetle kendisinin müdahale etmesi gerekiyor. Şerit takip asistanları üzere birtakım özel asistan teknolojileri bu kategoridedir.
3. Kalan yarı otonom olan düzeyler…
-
2. düzey otonom sürüş: Cruise Control (hız sabitleyici) üzere sistemlerin dahil edildiği sistemde makul parametreler şoför tarafından belirleniyor ve araç bunu uyguluyor.
-
3. düzey otonom sürüş: Yarı otonomun son düzeyidir. Bu düzeyde araçlar, trafikte yer alan başka araçlara nazaran hareket edebiliyor lakin güvenlik için şoförün muhakkak müddetlerde direksiyona dokunması yahut gaz ya da fren üzere pedallara basması gerekiyor.
4. Tam otonom düzeylerinin ayrıntıları ise şöyle;
-
4. düzey otonom sürüş: Araç, özel donanımlar ve yazılımlar sayesinde kendi kendine hareket edebilse de güvenlik için birtakım durumlarda şoförün de araca müdahale etmesi gerekebiliyor. Bu nedenle de araçta direksiyon, fren ve gaz pedalı üzere modüller yer alıyor.
-
5. düzey otonom sürüş: Büsbütün şoför müdahalesi olmadan hareket edebiliyor. Araç, içinde yolcu olmadan da telefon üzere öteki bir aygıtla rastgele bir yerden öteki bir yere gönderilebiliyor.
5. Aracın farklı yerlerinde bulunan çeşitli sensörler sayesinde etraflarının bir haritasını oluşturur.
Kameralar trafik ışıklarını algılar, yol işaretlerini okur, öteki araçları takip eder ve yayaları tarayarak görüntülemeden sorumludur.
Radar sensörleri radyo dalgalarıyla aracın etrafındaki objelerin aralığı, istikameti ve suratı hakkında bilgi elde eder ve araçların pozisyonunu izler.
Lidar sensörleri coğrafik dataları toplayarak araları ölçmek, yol kenarlarını algılamak ve şerit işaretlerini belirlemek için aracın etrafından ışık atımlarını yansıtır.
6. Gelişmiş donanım ve yazılımlardan elde edilen gerçek vakitli duyusal bilgilerin işlenmesiyle çalışır.
Destekleyici sensörler obje algılama için kullanılan ultrasonik sensörlerin yanı sıra aracın hızını de ölçen donanımları içerir.
Otonom araçların beyni olan bilgisayarlı ölçümleme sistemlerinin sensör bilgilerini tesirli bir biçimde işler ve gerçek vakitli bir orta yüz oluştururlar.
7. Otonom otomobiller ne üzere yararlar sağlayabilir?
-
Trafik sıkışıklığını ve manuel kullanımda oluşabilecek mümkün sıkıntıların yahut kazaların önüne geçebilir.
-
Araç, yakıt ve altyapı açısından taşıma maliyetlerini yarı yarıya oranda azaltabilir.
-
Ortak araç kullanımını yaygınlaştırabilir ve bununla birlikte park sorunun önüne geçilebilir.
8. Otonom arabaların CO2 emisyonlarını kıymetli ölçüde düşürme potansiyeli var!
Otonom araçların birebir anda benimsenmeleri halinde araç otomasyonu, araç elektrifikasyonu ve araç paylaşımı üzere durumların kelam konusu olacağı uzmanlar tarafından düşünülüyor. Ayrıyeten bu durum da kentsel CO2 emisyonlarını dünya çapında %80 oranında azaltmaya yarayacaktır.
9. Yakın gelecekte bizleri çok daha farklı ve hayatı güzelleştirmeye yönelik çalışmaların beklediğini söyleyebiliriz.
Türkiye’de özel bir şirket tarafından ilk otonom sürüş denemeleri 2021 yılında ‘seviye 2’ olarak yapılmıştı. Ayrıca Yerli araç TOGG ile birlikte de ‘seviye 3’ün kullanıma sunulması planlandığı söylentiler ortasında.